Techniek

De techniek van de Sleener molen

De molen werd in 1915 opgebouwd voor molenaar H. Berends, door molenmaker L. Reinds uit Beilen, voorheen de molen van Nefkens te Amersfoort. Dit is de opvolger van een achtkante bovenkruier zonder stelling, riet op stenen onderstuk, rieten kap, gebouwd in 1850, die toen aan de rand van de heide stond en in 1915 afbrandde.
Van 1953-1956 volgde restauratie van de molen door Huberts te Coevorden, waarna de molen op 24 juli 1956 in gebruik werd genomen.
In 1976 begon molenmaker J.D. Medendorp uit Zuidlaren aan een weer noodzakelijke ingrijpende restauratie, die door subsidie-problemen lange tijd in beslag nam.
Eind 2010 kwam de molen in bezit van de gemeente Coevorden. De kapconstructie heeft twee wethouders.

Technische gegevens:

Type 8-kante stellingmolen, functie korenmolen
Inrichting 1 koppel maalstenen
Vlucht 24,62 m
Wieksysteem Oud-Hollands Binnenroede: 24,62 m., ijzer, geklonken, fabr. Pot te Kinderdijk, nr. 1826, bouwjaar onbekend
Buitenroede 24,62 m., ijzer, geklonken, fabr. Pot te Kinderdijk, nr. 1825, bouwjaar onbekend
As Gietijzer, fabr. Enthoven, nummer onbekend, uit 1861
Vang Stalen bandvang met wipstok. Bovenwiel of aswiel: 62 kammen
Overige molen- of aandrijfwielen Bonkelaar: 30 kammen
Spoorwiel 113 kammen
Steenschijf 34 staven
Overbrengingsverhouding 01:06,8
Stellinghoogte 6,30 m
Kruiwerk Engels kruiwerk en kruiwiel
Specificaties maalstenen 1 koppel kunststenen, doorsnede 1,5m
Luiwerk Sleepluiwerk